jueves, 4 de octubre de 2012

DISPOSAR DE NOVES TECNOLOGIES A LES AULES SEMPRE ÉS SINÓNIM DE PROGRÉS EDUCATIU?

L'aparició de les noves tecnologies o TIC ha donat lloc, especialment en els últims anys, a nombrosos canvis socials. És per aquest motiu que el sistema educatiu de cada societat s'ha hagut d'adaptar, per tal de proporcionar una formació el més estretament vinculada a la realitat actual dels alumnes.

No obstant, és imprescindible que amb la implantació de les TIC a les escoles es modifiqui la metodologia. Sense aquesta adaptació en la manera de transmetre coneixements serà impossible que aquest nou recurs sigui útil i tingui com a finalitat oferir altres maneres d'aprendre significativament i d'una manera lúdica i actualitzada.                                
                                                                                         

Un altre punt important és el que explica la Juana Mª Sancho Gil al seu article “Soluciones o nuevos problemas” al diari La Vanguardia (05/10/2010), on diu “[...] La agenda explícita de este tipo de pensamiento educativo es la búsqueda de un medio para comunicar y transferir conocimiento de la forma más simple, barata y efectiva. Y cada vez existen más sistemas educativos y educadores que creen haberlo encontrado en el ordenador y sus tecnologias relacionadas. [...]”. Aquesta cita fa referència a que les noves tecnologies poden arribar a ser un recurs molt útil a les aules, sempre que s’utilitzin adequadament, o tot el contrari; poden esdevenir un llast en el camí dels aprenentatges, si els professionals docents no estan suficientment preparats o si pensen que amb el fet d’incloure l’ús de les TIC a les programacions els coneixements i aprenentatges esdevindran automàticament en els seus alumnes, sense necessitat de tenir en compte altres elements importants que intervenen en aquest procés, com pot ser la comunicació entre ells i els seus alumnes.

Es podria dir, doncs, que un bon ús de les noves tecnologies en l’àmbit educatiu és aquell que facilita la construcció d'aprenentatges significatius en els alumnes i on les activitats que s’hi desenvolupen estan dissenyades i adaptades segons les característiques del grup als qui van dirigides.

En resum, és necessària la introducció d'aquest nou recurs a les aules, per tal d'apropar els coneixements actuals als alumnes i preparar-los per a les demandes socials del moment, encara que aquest procés no és possible si les escoles no adapten prèviament la metodologia del centre ni tampoc si els mestres no reben una formació sobre l'ús i l'aplicació dels recursos tecnològics a les aules, per tal de poder treure el màxim profit. 


Font imatge: Google Imatges

No hay comentarios:

Publicar un comentario