jueves, 11 de octubre de 2012

LES TIC A LA INFÀNCIA: ÉS POSSIBLE UN ÚS RESPONSABLE?


Al llarg de les últimes dècades s’han produït nombrosos canvis socials, en especial referent a les noves tecnologies. El que en un primer moment estava destinat només a uns quants, amb el pas del temps s’ha anat estenent a un percentatge molt elevat de la població, incloent-hi infants i adults, i des de l’àmbit domèstic a l’educatiu. És per aquesta raó que no podem mirar cap un altre cantó i evitar adaptar-nos a la societat canviant dels nostres dies.

Si fem una breu comparació entre els infants de fa dues dècades amb els infants de l’actualitat, es pot comprovar una notable diferència en els recursos lúdics que utilitzaven uns i els que en fan servir els altres i en les relacions personals que s’estableixen entre ells i les persones del seu entorn. Mentre que els infants dels anys noranta basaven el joc en activitats en parelles i/o grups i interaccionaven amb la resta de membres i amb l’entorn, ara els infants juguen amb les aplicacions o jocs que incorporen les noves tecnologies (videoconsoles, mòbils, ordinadors, tabletes, etc.), situació que dificulta la interacció dels nens i nenes amb les persones del seu entorn més proper i amb el propi entorn, pel fet d’haver d’estar quiet mentre es manipulen aquests aparells i normalment dins la llar familiar.

Actualment, des de les institucions educatives s’està treballant per aconseguir un equilibri entre l’adaptació als canvis que la societat imposa, en aquest cas tecnològics, i el manteniment de la vessant educativa que les caracteritza.

El treball conjunt entre les escoles i les famílies esdevé la cooperació imprescindible per a que els infants facin un ús responsable i profitós de les noves tecnologies. De manera que la cooperació entre aquests dos grups socialitzadors, la família i l’escola, s’ha d’aconseguir per mitjà d’un canal comunicatiu que els permeti posar en comú coneixements, vivències i preocupacions, per tal de contribuir a que les TIC esdevinguin un recurs educatiu per a tots els infants.

D’aquesta manera, és convenient que des de l’escola es planifiquin espais previs a la introducció d’activitats amb les TIC per informar i conscienciar els infants sobre un ús correcte i responsable d’aquest r curs tecnològic. I el mateix s’hauria de treballar des de les llars amb les famílies, les quals, a més, haurien d’acompanyar els seus fills en les activitats que realitzen amb les TIC i supervisar-los per poder corregir qualsevol conducta errònia i possibilitar l’aprenentatge d’un model ètic que els ensenyi a utilitzar les noves tecnologies d’una manera responsable i segura.

Font imatge: Google Imatges

No hay comentarios:

Publicar un comentario