miércoles, 7 de noviembre de 2012

ES POT ACONSEGUIR UN CANVI IMMEDIAT ENTRE LA DISPOSICIÓ DE NOVES TECNOLOGIES A LES AULES I L’APROPIACIÓ D’AQUESTES A LA TASCA DOCENT?


A continuació, trobareu un vídeo molt interessant que he seleccionat sobre la conferència titulada “Competencias digitales – Etapas institucionales”, donada per Jordi Adell, Doctor en Filosofia i Ciències de l’educació i professor del Departament d’Educació de la Universitat Jaume I (la UJI) a Castelló (Espanya), on imparteix classes de Noves tecnologies aplicades a l’educació.

Us convido a veure aquesta conferència, de poc més de tres minuts de durada, on en Jordi Adell ens parla de les fases per les que passa un docent, des d’abans de començar a utilitzar les TIC a l’aula fins a la innovació metodològica.

A mode d’esquema, les 5 fases serien les següents:

1. Formació: el professor ha de rebre una formació adequada sobre l’ús de les TIC.
2. Adopció: el docent incorpora les TIC a la seva programació (per exemple, pissarres digitals), però sense modificar la metodologia.
3. Adaptació: es modifica lleugerament la metodologia. Els alumnes usen les TIC per realitzar les mateixes activitats que feien abans.
4. Apropiació: el docent realitza un canvi substancial en la metodologia i, per tant, es porten a terme noves maneres de treballar amb les TIC, sense les quals l’activitat d’ensenyament – aprenentatge que es duu a la pràctica no seria possible (per exemple, l’ús de càmeres, blocs, GPS, etc.).
5. Innovació: és la última fase i no tots els docents hi arriben. Es basa en l’ús de les noves tecnologies d’una manera nova, com ningú abans les ha aplicat.

Finalment, m’ha resultat molt interessant saber que diferents estudis realitzats demostren que un docent pot trigar entre 3 i 5 anys a passar per aquests fases i, per tant, a incorporar les noves tecnologies a la seva programació, amb la conseqüent modificació de la metodologia emprada.

Per aquesta raó, trobo que és un procés lent, però que gràcies a la cooperació i a la bona comunicació de tota la comunitat educativa (professionals, institucions, famílies i alumnes) es recolliran els fruits, que constituiran una oportunitat molt important d’apropar la realitat social de cada moment als continguts que es treballen en l’àmbit educatiu, creant noves oportunitats de futur.  


No hay comentarios:

Publicar un comentario