A continuació, trobareu un vídeo molt interessant que
he seleccionat sobre la conferència titulada “Competencias digitales – Etapas institucionales”, donada
per Jordi Adell, Doctor en Filosofia i Ciències de l’educació i professor del
Departament d’Educació de la Universitat Jaume I (la UJI) a Castelló (Espanya), on imparteix classes de Noves tecnologies
aplicades a l’educació.
Us convido a veure aquesta conferència, de poc més de
tres minuts de durada, on en Jordi Adell ens parla de les fases per les que
passa un docent, des d’abans de començar a utilitzar les TIC a l’aula fins a la
innovació metodològica.
A mode d’esquema, les 5 fases serien les següents:
1. Formació: el professor ha de
rebre una formació adequada sobre l’ús de les TIC.
2. Adopció: el docent incorpora
les TIC a la seva programació (per exemple, pissarres digitals), però sense
modificar la metodologia.
3. Adaptació: es
modifica lleugerament la metodologia. Els alumnes usen les TIC per realitzar
les mateixes activitats que feien abans.
4. Apropiació: el
docent realitza un canvi substancial en la metodologia i, per tant, es porten a
terme noves maneres de treballar amb les TIC, sense les quals l’activitat d’ensenyament
– aprenentatge que es duu a la pràctica no seria possible (per exemple, l’ús de
càmeres, blocs, GPS, etc.).
5. Innovació: és
la última fase i no tots els docents hi arriben. Es basa en l’ús de les noves
tecnologies d’una manera nova, com ningú abans les ha aplicat.
Finalment, m’ha resultat molt interessant saber que diferents
estudis realitzats demostren que un docent pot trigar entre 3 i 5 anys a passar
per aquests fases i, per tant, a incorporar les noves tecnologies a la seva
programació, amb la conseqüent modificació de la metodologia emprada.
No hay comentarios:
Publicar un comentario