Com tothom sap, disposar de noves tecnologies a les
escoles suposa destinar una part dels recursos econòmics del centre en
equipaments tecnològics, com ordinadors, pantalles digitals i el manteniment que
necessiten. També cal considerar la inversió en formació del professorat,
imprescindible per optimitzar la inversió realitzada, per extreure’n el màxim
profit i per permetre el canvi en la metodologia que el centre ha de dur a
terme.
No obstant, la relació entre disposar de les TIC a les
aules i la necessitat d’una gran inversió econòmica no sempre s’hi estableix. Això
es produeix gràcies al programari lliure
i a les aplicacions en línia.
El programari lliure no és un
recurs qualsevol, sinó que té
una gran avantatge: permet que la tecnologia estigui present a les aules sense
cost econòmic. Tal i com va explicar en Francesc Busquets, el creador del
programari lliure Jclic, en la conferència que va tenir lloc a la Facultat de
Formació del Professorat de la Universitat de Barcelona el passat 19 d’Octubre,
són programes que no tenen llicències, perquè tenen una filosofia diferent,
basada en el treball en xarxa entre els diferents professionals vinculats a l’àmbit
educatiu, així com amb tota la comunitat en general. No tenen ànim de lucre,
sinó d’aprenentatge i transmissió de valors comunitaris.
Així mateix, en Francesc Busquets va explicar que s’hauria de treballar amb
programari lliure a les escoles perquè comporta nombrosos avantatges, com la gratuïtat,
la seguretat, la facilitat d’adaptació dels continguts i activitats que s’hi treballen,
la facilitat de poder ser instal·lat a qualsevol ordinador, així com la
transmissió de valors (cooperació, comunicació, etc.), el fàcil manteniment i
la possibilitat de ser traduït a qualsevol llengua, convertint-se, tanmateix,
en un vehicle de transmissió de cultura.
Hi ha molts exemples de programari lliure, com l’Ateneu, l’Odissea, l’xtec.cat, l’Àgora, l’Alexandria, el
Merlí i el Jclic, entre d’altres. Tots ells ofereixen una àmplia possibilitat
de treball, ja que posen a disposició dels usuaris activitats per a diferents
grups d’edat i per treballar continguts molt variats, com és el cas del Jclic; altres ofereixen un ampli ventall
de material i recursos per a la formació del professorat, com l’Ateneu i l’Alexandria, i d’altres permeten realitzar una recerca exhaustiva
d’activitats i estar en contacte amb altres professionals per mitjà d’un fòrum,
com és el cas del Merlí.
Tots ells constitueixen recursos molt valorats per la comunitat educativa,
ja que aporten idees, donen lloc a la innovació educativa i permeten compartir el
material didàctic a través de la xarxa telemàtica interprofessional establida.
A continuació, us facilito els links d’alguns exemples de programari lliure
mencionats anteriorment:
Alexandria à
http://alexandria.xtec.cat/
Per acabar, us adjunto un vídeo estretament relacionat
amb aquest entrada i amb les anteriors realitzades a aquest bloc. És una
síntesi del que representen les noves tecnologies en l’àmbit educatiu, per a la
societat actual.
Aquest material s’anomena “Educación y TIC” i és una entrevista realitzada a en Francesc Busquets, el creador del CLIC i del Jclic, el 4 de novembre de 2010, qui explica d’una manera molt planera, però a la vegada molt
aclaridora, la situació actual de les TIC a la nostra societat.
La xerrada es divideix en 3 apartats molt interessants
titulats:
1. Tic
i educació van actualment de la mà?
2. Educació
i iniciativa privada.
3. Formació
contínua del professorat.
Espero que us agradi i que us resulti un recurs útil.
No hay comentarios:
Publicar un comentario