miércoles, 7 de noviembre de 2012

ÉS IMPRESCINDIBLE UNA GRAN INVERSIÓ ECONÒMICA PER DISPOSAR DE LES TIC A LES AULES?


Com tothom sap, disposar de noves tecnologies a les escoles suposa destinar una part dels recursos econòmics del centre en equipaments tecnològics, com ordinadors, pantalles digitals i el manteniment que necessiten. També cal considerar la inversió en formació del professorat, imprescindible per optimitzar la inversió realitzada, per extreure’n el màxim profit i per permetre el canvi en la metodologia que el centre ha de dur a terme.

No obstant, la relació entre disposar de les TIC a les aules i la necessitat d’una gran inversió econòmica no sempre s’hi estableix. Això es produeix gràcies al programari lliure i a les aplicacions en línia.

El programari lliure no és un recurs qualsevol, sinó que té una gran avantatge: permet que la tecnologia estigui present a les aules sense cost econòmic. Tal i com va explicar en Francesc Busquets, el creador del programari lliure Jclic, en la conferència que va tenir lloc a la Facultat de Formació del Professorat de la Universitat de Barcelona el passat 19 d’Octubre, són programes que no tenen llicències, perquè tenen una filosofia diferent, basada en el treball en xarxa entre els diferents professionals vinculats a l’àmbit educatiu, així com amb tota la comunitat en general. No tenen ànim de lucre, sinó d’aprenentatge i transmissió de valors comunitaris.

Així mateix, en Francesc Busquets va explicar que s’hauria de treballar amb programari lliure a les escoles perquè comporta nombrosos avantatges, com la gratuïtat, la seguretat, la facilitat d’adaptació dels continguts i activitats que s’hi treballen, la facilitat de poder ser instal·lat a qualsevol ordinador, així com la transmissió de valors (cooperació, comunicació, etc.), el fàcil manteniment i la possibilitat de ser traduït a qualsevol llengua, convertint-se, tanmateix, en un vehicle de transmissió de cultura.

Hi ha molts exemples de programari lliure, com l’Ateneu, l’Odissea, l’xtec.cat, l’Àgora, l’Alexandria, el Merlí i el Jclic, entre d’altres. Tots ells ofereixen una àmplia possibilitat de treball, ja que posen a disposició dels usuaris activitats per a diferents grups d’edat i per treballar continguts molt variats, com és el cas del Jclic; altres ofereixen un ampli ventall de material i recursos per a la formació del professorat, com l’Ateneu i l’Alexandria, i d’altres permeten realitzar una recerca exhaustiva d’activitats i estar en contacte amb altres professionals per mitjà d’un fòrum, com és el cas del Merlí.

Tots ells constitueixen recursos molt valorats per la comunitat educativa, ja que aporten idees, donen lloc a la innovació educativa i permeten compartir el material didàctic a través de la xarxa telemàtica interprofessional establida.

A continuació, us facilito els links d’alguns exemples de programari lliure mencionats anteriorment:
Xtex.cat à http://www.xtec.cat

Per acabar, us adjunto un vídeo estretament relacionat amb aquest entrada i amb les anteriors realitzades a aquest bloc. És una síntesi del que representen les noves tecnologies en l’àmbit educatiu, per a la societat actual.

Aquest material s’anomena “Educación y TIC” i és una entrevista realitzada a en Francesc Busquets, el creador del CLIC i del Jclic, el 4 de novembre de 2010, qui explica d’una manera molt planera, però a la vegada molt aclaridora, la situació actual de les TIC a la nostra societat.

La xerrada es divideix en 3 apartats molt interessants titulats:
1. Tic i educació van actualment de la mà?
2. Educació i iniciativa privada.
3. Formació contínua del professorat.

 Espero que us agradi i que us resulti un recurs útil.



No hay comentarios:

Publicar un comentario